Psychologie

Onderzoek

  • Psychodiagnostisch onderzoek: wanneer je merkt dat er iets aan de hand is en je hier graag meer duidelijkheid over wil (bv. rond sociaal-emotionele ontwikkeling, vermoeden van ASS of ADHD, zelfbeeld, gedrag, persoonlijkheid, emotieregulatie, depressie, angsten, rouw, …)  
  • Intelligentieonderzoek (2 tot 17 jaar): bv. bij vermoeden van hoog- of laagbegaafdheid, op vraag van school, CLB of logopedist of op eigen initiatief
    • verbale IQ-test: WISC-V-NL – Wechsler Intelligence Scale for Children – Fifth Edition
      (6-17 jaar)

    • ⁠non-verbale IQ-test: SON-R 2-8 Snijders-Oomen niet-verbale intelligentietest. Met de SON-R 2-8 kan een oordeel gegeven worden over de algemene intelligentie van jonge kinderen van twee tot acht jaar. Ook kunnen aparte scores berekend worden voor de performale onderdelen en de redeneertaken. Omdat de SON-R 2-8 kan worden afgenomen zonder daarbij gesproken of geschreven taal te gebruiken is de test bijzonder geschikt om te gebruiken bij kinderen die problemen hebben met betrekking tot taal en communicatie, en voor allochtone kinderen waarvoor Nederlandstalig testmateriaal niet of minder geschikt is.

  • Aandachts- en concentratie onderzoek (6 tot 16 jaar): bv. bij vermoeden van AD(H)D  ⁠

Opgelet: dit gaat om vermoedens! Een diagnose wordt steeds gesteld door een kinderpsychiater!

Psychologische begeleiding:

  • Motivationele problemen
  • Psychosomatische problemen: bv. buikpijn/hoofdpijn door stress of spanning,  tics, … 
  • Emotionele problemen: zelfbeeld, zelfvertrouwen, emotieregulatie, spanning, depressie, piekeren,  … 
  • Gedragsproblemen: woede-uitbarstingen, agressief gedrag, druk gedrag, zelfverwonding, … 
  • Opvoedings- en gezinsproblemen: moeilijkheden met slapen, eten, zindelijkheid, moeilijkheden bij ouder-kindrelatie, …  
  • Angstproblemen: faalangst, fobiëen, dwang, … 
  • Sociale problemen: pesten, assertiviteit, sociale vaardigheden, … 
  • Context aan de slag: tips voor thuis/ in kaart brengen naar thuis / vastgelopen systemen

 

Aanmeldprocedure

Aanmelding 

U meldt uw kind aan via het contactformulier of u stuurt een mailtje. De psycholoog zal u een intakevragenlijst doormailen die u op voorhand mag invullen om al een zicht te hebben op de situatie. Nadien boekt u een intakegesprek in. Tijdens het intakegesprek wordt er dieper ingegaan op de aanmeldingsproblematiek.

Intake 

Bij dit eerste gesprek beluistert de psycholoog uw verhaal en uw hulpvraag. Een intakegesprek gebeurt STEEDS ZONDER het kind. Tijdens de intake worden ook de werkwijze, verdere stappen en afspraken, procedures en tarieven uitgelegd.

Verdere verkenning, diagnostiek 

Indien aangewezen, zal er een testing plaatsvinden (observaties, vragenlijsten, testingen,…) of zal er met het kind aan de slag gegaan worden.

Adviesgesprek

Als alles in kader werd gebracht, zal een verslag opgesteld worden. De resultaten, besluiten en verdere aanpak zal tijdens het adviesgesprek besproken worden. Opgelet: het adviesgesprek is uitsluitend met ouder(s). – Zie ook tarieven.

Begeleiding, therapie

De psycholoog geeft begeleiding op maat (volgens vooropgesteld behandelplan).

Afronding

Indien het behandelplan werd afgerond, bouwen we de begeleiding verder af. Er zal ook steeds een eindgesprek plaatsvinden met ouder(s) – zie tarieven.

Maak hier je afspraak

met je therapeut naar keuze

Psychologie

Studiecoaching

We werken momenteel vanaf twee verschillende locaties.

Consultaties bij logopediste Laura
Nieuwe Bosstraat 6
9810 Eke-Nazareth

Alle andere consultaties
Stationsstraat 33
9810 Eke- Nazareth