Studiecoaching

Voor wie is studiecoaching bedoeld?

Ik begeleid leerlingen uit het lager en secundair onderwijs die extra ondersteuning kunnen gebruiken bij het plannen, huiswerk maken of studeren. Elke begeleiding is op maat, met volle aandacht voor de unieke leerstijl, talenten en groeikansen van de leerling. 

Bij bijles ligt de focus meestal op de inhoud van één specifiek vak. Studiecoaching gaat een stapje verder: leerlingen worden begeleid in hoe ze leren door te werken aan onderliggende vaardigheden zoals plannen, opstarten, volhouden, structureren, studeren en zelfreflectie.

Die vaardigheden noemen we executieve functies. Ze vormen de basis van een succesvolle leerhouding en bepalen hoe zelfstandig en zelfzeker een leerling met schoolwerk omgaat. In de sessies help ik je die functies te ontwikkelen en versterken. Stapsgewijs, op je eigen tempo en op een manier die aansluit bij wie je bent en wat je nodig hebt. 

Studiebegeleiding is er niet alleen voor wie vastloopt. Ook leerlingen zonder uitgesproken moeilijkheden hebben vaak baat bij het verfijnen van hun huiswerk- en studiemethoden. Een betere planning, een duidelijke leerstrategie en meer inzicht in hoe je leert, zorgen voor meer rust, efficiëntie én zelfvertrouwen – zowel nu als in de toekomst.

Merk je als ouder signalen van twijfel, uitstelgedrag, leerstress of worstelingen met motivatie en aanpak? Dan is het waardevol om tijdig ondersteuning in te schakelen. Hoe vroeger we ingrijpen, hoe sneller we het leerproces positief kunnen bijsturen. Kleine hobbels hoeven geen grote obstakels te worden. Met de juiste begeleiding groeit je kind opnieuw in zelfvertrouwen, structuur en leerplezier.

Ja, ik werk altijd met het eigen schoolmateriaal. Zo blijft alles herkenbaar en meteen toepasbaar in de klascontext. Deze materialen vul ik aan met gerichte oefeningen en tools die inspelen op de specifieke noden of leerdoelen van je kind. Zo sluiten we optimaal aan bij wat écht helpt om vooruitgang te boeken.

Ik begin elk traject met een intakegesprek waarin we samen de noden, doelstellingen en eventuele bezorgdheden in kaart brengen. We overlopen samen de praktische aspecten en administratieve gegevens

Op basis daarvan plannen we de eerste sessie(s) in, afgestemd op het tempo en de behoeften van je kind.

Je wordt als ouder op de hoogte gehouden van elke sessie aan de hand van een online verslag. Wie dat wenst kan tien minuten voor het einde van een sessie langskomen voor een korte update. Na een aantal sessies is er ruimte voor een tussentijds adviesgesprek om de voortgang te bespreken en eventueel bij te sturen.

Elk traject wordt afgerond met een evaluatiegesprek. Zo bekijken we samen welke vooruitgang is geboekt en op welke manier je ook thuis verder ondersteuning kan bieden. Zo kan je ook als ouder met meer houvast verder aan de slag. Indien dit wenselijk is bestaat de mogelijkheid om het traject nog even verder te zetten. Dit gebeurt telkens in samenspraak. 

Ja, elke sessie wordt er een verslag opgemaakt dat online gedeeld kan worden. Als ouder kan je zo makkelijk alles mee opvolgen. Indien dit gevraagd wordt kan ook de school (bijvoorbeeld de zorgcoördinator of klasleerkracht) toegang krijgen. Zo zorgen we voor transparantie en afstemming tussen alle betrokken partijen, altijd in functie van de leerling. 

Als dat helpend is, stem ik (altijd in overleg met de ouders) graag af met de leerkracht of zorgcoördinator. Zo kunnen we doelen en aanpakken op elkaar afstemmen, en zorgen we ervoor dat je kind duidelijke, consistente ondersteuning krijgt – zowel op school als tijdens de begeleiding.

De sessies gaan door bij Stapsgewijs in Eke (Stationsstraat 33, 9810 Eke) Alles gebeurt 1-op-1 in een warme en veilige omgeving.

Een sessie duurt 60 minuten. Ouders kunnen eventueel 10 minuten voor het einde aansluiten voor een kort overlegmoment. De frequentie hangt af van de noden: sommige leerlingen komen wekelijks, anderen tweewekelijks. Ook de duur hangt af van de noden van elke leerling. We stemmen dit samen af tijdens het intakegesprek.

Zeker. Procesmatige ondersteuning bij een concrete opdracht is perfect mogelijk. Denk aan hulp bij een boekbespreking, spreekbeurt, werkstuk, GIP of andere taak die over meerdere weken loopt. Ik begeleid je stap voor stap in het plannen, structureren, verwerken van informatie en afwerken van de opdracht. Zo leert je kind niet alleen wat er moet gebeuren, maar ook hoe het zo’n project in de toekomst zelfstandig kan aanpakken.

Zeker. Alle leerlingen uit het lager en secundair onderwijs zijn welkom – ook wie les volgt in het buitengewoon onderwijs, thuisonderwijs volgt of extra ondersteuning nodig heeft omwille van specifieke uitdagingen op vlak van leren, ontwikkelen of gedrag. 

De begeleiding wordt steeds afgestemd op de mogelijkheden, interesses en sterktes van je kind. Ik vertrek vanuit vertrouwen in wat wél lukt en geloof sterk in het groeipotentieel van iedereen. Vanuit een growth mindset gaan we samen op zoek naar wat werkt voor jou en bouwen we verder op kleine successen, motivatie en veerkracht. Zo versterken we niet alleen de leerstrategieën, maar ook het geloof in eigen kunnen.

studie coach coaching sessie met notitieblok

WERKWIJZE

CONTACT

U neemt contact op via telefoon/ mailtje of u plant een eerste intakegesprek in. 

INTAKEGESPREK

Tijdens de intake gaan we verder in op de hulpvraag, overlopen we de praktische gegevens en brengen we alles in kaart.

BEGELEIDING

Nadien kan de begeleiding opstarten.

OPGELET:  er is geen terugbetaling via de mutualiteit. Zie ‘tarieven‘.

Maak hier je afspraak

met je therapeut naar keuze

Psychologie

Studiecoaching

We werken momenteel vanaf twee verschillende locaties.

Consultaties bij logopediste Laura
Nieuwe Bosstraat 6
9810 Eke-Nazareth

Alle andere consultaties
Stationsstraat 33
9810 Eke- Nazareth