Heleen Cammu

Ik ben Heleen Cammu. In 2022 behaalde ik mijn master in de logopedische en audiologische wetenschappen met een minor in onderzoek en management aan de Universiteit van Gent. Tijdens de opleiding volgde ik de masterclasses “Stotteren en broddelen”,  “Leerstoornissen”, “Neurogene taal en spraakstoornissen”, “Cognitieve revalidatie” en “Stemstoornissen”. Eenmaal afgestudeerd, ging ik meteen aan de slag in een zelfstandige praktijk in Gent én volgde ik het postgraduaat stotteren en broddelen van CIOOS, aan de Universiteit van Antwerpen. 

Zowel kleuters, kinderen, tieners als volwassenen kunnen bij mij terecht voor diagnostiek, behandeling en ouderbegeleiding van:

  • Stotteren 
  • Leerstoornissen (dyslexie, dysorthografie en dyscalculie)
  • Taalstoornissen
  • Articulatiestoornissen

bij zowel kinderen met als zonder ASS, ADD en ADHD.

Ik hecht veel belang aan open communicatie zowel met de patiënt, ouders, de school en andere zorgprofessionals. Daarom plan ik op regelmatige basis tussentijdse besprekingen met de ouders in en ga ik in gesprek met scholen om de zorg zo goed mogelijk op het kind af te stemmen. Ik behandel patiënten zo holistisch mogelijk en heb ook oog voor gedachten en gevoelens die met bepaalde stoornissen gepaard gaan. De therapie bij kleuters en kinderen wordt op een speelse manier gegeven en ik zet ook in op psycho-educatie indien dit noodzakelijk blijkt te zijn.

Ervaring

  • Bachelor in de logopedische en audiologische wetenschappen, UGent (2017-2020)
  • Master in de logopedische en audiologische wetenschappen, UGent (2020 – 2022)
  • Postgraduaat Stotteren en Broddelen, CIOOS en UAntwerpen (2022 – 2023) 
  • Stagiaire logopedie in zelfstandig praktijk, in een revalidatiecentrum en in het OLV ziekenhuis te Aalst.
  • Zelfstandige logopediste in groepspraktijk te Gent (2022-2023) 

Never not learning

Ik school me op regelmatige basis bij om up-to-date te blijven en de begeleiding van uw kind te optimaliseren.

Stotteren

  • Spelmateriaal inzetten in stottertherapie – De Speelbode (dec 2024)
  • Stottermomenten kneden: workshop stottermodificatie in de praktijk – Thomas More door Mark Meerman (juni 2024)
  • Emoties als uitlokkende factor bij stotterende kleuters – Liesbeth Hendricks – VVL congres 2024
  • Stottertherapie bij jonge kinderen met ASS – VVL congres 2024
  • Kosteneffectiviteit bij stottertherapie – dr. Ronny Boey – VVL congres 2024
  • Stotteren en meertaligheid – VVL congres 2023
  • Stotteren: Evidance-based practice – VVL congress 2023
  • Mechanismen van exposure bij stotteren in virtual reality – VVL congres 2023

Leerproblemen/-stoornissen

  • Als lezen veel moeite kost – VVL (feb 2025)
  • Studiedag “Schrijfproblemen en schrijfmotoriek in het (buiten)gewoon lager onderwijs” – Karen Van Dyck, SIG (maart 2024)
  • Groeidenken stimuleren bij kinderen met een leerstoornis – Anke Van Oevelen – VVL congres 2024
  • Hersenonderzoek naar vroege detectie en interventie bij kinderen met dyslexie – Maaike Vandermosten – VVL congres 2024
  • Studiedag “Rekenzwakke kinderen leren omgaan met kommagetallen” – Hilde Heuninck (feb 2024)
  • Zinvol inzetten van spelmateriaal i.f.v. voorbereidende rekenvaardigheden en rekenen (3e kleuter – 3e leerjaar) – De Speelbode (feb 2024)
  • Studiedag “Rekenzwakke kinderen leren omgaan met de rekenwereld tot 1000” – Hilde Heuninck (nov 2023)
  • Webinar Signaal Digitaal: Lezen en spellen in het secundair onderwijs – SIG – (okt 2023)
  • Studiedag “Rekenzwakke kinderen leren omgaan met de rekenwereld tot 20” – Hilde Heuninck (sept 2023)
  • Voorbereidende vaardigheden om te leren lezen – TOLIVAS (mei 2023)
  • Webinar SprintPlus – SprintPlus (mei 2023)
  • Studiedag Taalstoornissen en stotteren, Riet Grauwels (2023)
  • Beginnende en gevorderde spellingsmoeilijkheden remediëren op het niveau van de volledige lagere school – SIG (2023) 
  • Sensomotoriek als hulp bij spelling – VVL congres 2023
  • Grip op dyslexie, Davis Counselors (2022)

Taal- en spraakproblemen/ – stoornissen

  • Workshop Taaltherapie en taalmaterialen bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis – Taalavonturen (jan 2025)
  • Taalmaatjes: logopedische ouderbegeleiding bij kleuters – introductie – SIG (oktober 2024)
  • Webinar Taalavonturen – Taalavonturen (mei 2024)
  • Zes succesformules bij het onderzoeken en behandelen van spraakklankstoornissen – Sterk Academy (2023)
  • Meertalige therapie voor meertalige kinderen – Thomas More (2022)

Autisme/ADHD

  • Praktische aanpassingen voor kinderen met autisme – Artevelde Hogeschool (maart 2025)
  • Stottertherapie bij jonge kinderen met ASS – VVL congres (2024)
  • ADHD: Stand van zaken in 2023, Luc Roelen (2023)

Overige

  • Logopedie voor mensen met een ernstige afasie: GLOBAMIX – Thomas More (2022)
  • Evidance-based behandeling bij kinderen met palatoschisis – Ugent (2021)
  • Cursus Vlaamse Gebarentaal (september – december 2021)
  • Webinar Primair Progressieve Afasie: PPA – Alzheimer Centrum Erasmus MC (2021)
  • Webinar Gezichtsverlies na een perifere aangezichsverlamming – VUB – (maart 2021)

Bijkomend vind ik het zeer belangrijk om evidence-based te handelen. Ik volg dus op regelmatige basis bijscholingen (zie hierboven) maar deed ook mee aan de volgende onderzoeken:

  • The retrospective acceptability of high intensity versus low intensity speech intervention in children with a cleft palate: A qualitative study from the parents’ point of view using the Theoretical Framework of Acceptability – International Journal of Speech, Language and Communication Disorders – Oct 3, 2022 (3th author)
  • Voice Quality of Choir Singers and the Effect of a Performance on the Voice – Journal of Voice – Sep 18, 2022 (3th author)
  • Alternative and Augmentative Communication in Flanders, a Preliminary Study – Not Published – May 2022 (1st author)

Maak hier je afspraak

met je therapeut naar keuze

Psychologie

Studiecoaching

We werken momenteel vanaf twee verschillende locaties.

Consultaties bij logopediste Laura
Nieuwe Bosstraat 6
9810 Eke-Nazareth

Alle andere consultaties
Stationsstraat 33
9810 Eke- Nazareth